22 juni 2016

A-Ö Boktaggen: Ärvd

Ä - Ärvd. En bok du läste efter att dina föräldrar läste den.
En av dina föräldrar rekommenderade den här boken till dig efter att de själva läst den. Vad tyckte du själv om den?


Det blir rätt så ofta som jag läser en bok som någon av mina föräldrar läst den, men det är inte alltid jag tycker om dem. En bok som min pappa i stort sett tvingade på mig var I marsfjällets skugga av Bernhard Nord. En av anledningar var att den utspelar sig kring våra hemtrakter och handlade  om när de första nybyggarna kom upp till trakten och hur de fick kämpa för att överleva. T.ex. så bodde den familjen man får följa i boken under en gran helt oskyddade och tvingade äta lämlar för att inte svälta ihjäl.

Jag tyckte egentligen inte att boken var speciellt bra skriven, men det var intressant att läsa boken på grund av den lokala anknytningen och den visade ur ett historiskt perspektiv hur det var när nybyggarna flyttade upp i lappmarkerna och vilka utmaningar de stod inför. 

Detta ingår i A-Ö Boktaggen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...