10 augusti 2016

Silvertronen

Titel: Silvertronen
Originalets titel: The Silver Chair (1953)
Författare: C.S. Lewis
Översättare: Birgitta Hammar
Serie: Narnia #6
Antal sidor: 181
Utgivningsår: 2004
Förlag: Bonnier Carlsen
Utläst: 1/8

Handling
"- Skynda dig! sa Eustace. Håll mig i handen. Vi måste hålla ihop. Och innan Jill förstod vad som hände hade han dragit henne med sig genom porten, bort från skolan, bort från England, bort från hela vår värld till Det Där Landet - Narnia."

Eustace och hans skolkamrat Jill kommer till Narnia kallade av dess skapare, lejonet Aslan, för att ge sig ut på ett svårt och farofyllt uppdrag. De ska leta reda på landets tronföljare, prins Rilian, som länge varit försvunnen. Många har försökt - ingen har lyckats. Hur ska Eustace och Jill klara det?


Mina tankar
Som vanligt när man läser Narnia så är det ett spännande äventyr och man vill verkligen veta hur det går. Just den här delen innehåller ett riktigt spännande äventyr och jag tyckte mycket om att läsa om deras uppdrag.

I denna bok får vi återse Eustace och så får vi även träffa Jill. Men jag måste tyvärr säga att jag inte tycker speciellt mycket om någon utav dem. I denna märks det också att kvinnorna anses vara mindre begåvade än männen och det är inte till bokens fördel.

I Silvertronen får vi också träffa en myrslingerbult som heter Surpöl och han har nog blivit min nya favorit efter Ripipip, det så så roligt att läsa om honom och hans attityd som inte direkt är positiv.

I den här boken tycker jag att kopplingarna till kristendomen känns väldigt tydliga, bland annat med ormen och häxan.

Som vanligt så tycker jag mycket om Lewis berättarstil och jag ser fram emot att läsa den sista boken snart.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian, prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...