26 januari 2017

Diamantmysteriet

Titel: Diamantmysteriet
Originalets titel: -
Författare: Martin Widmark, Helena Willis (illustrationer)
Översättare: -
Serie: LasseMajas detektivbyrå #1
Antal sidor: 80
Utgivningsår: 2014 (original 2002)
Förlag: Bonnier Carlsen
Utläst: 7/1

Handling
Någon stjäl diamanter av guldhandlare Muhammed Karat. Är det den torrt fnysande guldsmeden Ture Modig, som egentligen skulle ägt hela butiken? Eller möjligen Lollo Smith, den nyanställde frisksportaren med smak för livets goda? För det kan väl inte vara Siv Leander, trogen medarbetare, nu i penningknipa?
Polisen i den lilla staden Valleby har kört fast, och kontaktar LasseMajas detektivbyrå.


Mina tankar
I december blev jag så himla sugen på barnböcker, och speciellt LaseMajas detektivbyrå. Jag kan inte förstå varför, men jag kände mig tvungen att ta och läsa den första delen. Jag hade en period när jag var mindre då jag läste rätt många av dem, men sedan växte jag ifrån dem. Det var väldigt kul att ta upp bekantskapen igen.

Själva mysteriet är väl kanske inte så svårt, men det ska det inte heller vara. Gillar också kartan över Valleby och alla illustrationerna i boken. Upptäckte också nya saker när jag läste om den, hade aldrig reagerat på att juveleraren hette Karat i efternamn då.

Kan förstå att dessa böcker väcker läslust, de är lättlästa och spännande, samtidigt som de inte är alltför läskiga för yngre läsare. Gillar också den humor som finns med i boken och dyker upp då och då.

Skulle tro att jag kommer läsa fler av dessa böcker, riktigt roliga att läsa mellan lite tjocka och mer krävande böcker.

3 bra saker med boken: snabbläst, spännande, illustrationerna

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...