1 mars 2017

Film: Harry Potter and the Chamber of Secrets

Handling
Bilar flyger, träd slår tillbaka och en mystisk husalf kommer för att varna Harry Potter. Så startar det andra året av hans förtrollande resa till en värld fylld av trolldom. Under det här året på Hogwarts, talar spindlar, brev skriker och Harrys förmåga att tala med ormar får hans vänner att bli misstänksamma mot honom.

Filmen är 161 minuter lång och regisserad av Chris Columbus. I huvudrollerna ses bland annat Daniel Radcliffe, Rupert Grint och Emma Watson. Filmen hade svensk premiär 22 november 2002.

Jag såg filmen 9 februari.

Mina tankar
Tycker att denna är rätt så annorlunda jämfört med den första filmen, det märks att barnen har blivit ett år äldre och de ser inte riktigt lika barnsliga ut heller. Sen är den också betydligt mörkare än sin föregångare.

Trots att den är betydligt mörkare så är det fortfarande en film som passar bättre för barn. Den är ändå riktigt spännande och underhållande. Gillar att mitt i häftiga action-scener så finns det humor och komik. Jag tänker först och främst på Weasleys flygande bil och senare även Gilderoy Lockhart.

Skådespelarna känns också helt rätta för sina roller och de gör genomgående bra prestationer om man tänker på deras låga ålder. Jag upplever det som att Radcliffe, Watson och Grint verkligen är i sina roller. Sen älskar jag också Maggie Smith!

I den här filmen gör även Dobby sin entré. I böckerna blev han en av mina favoriter och jag hoppas han återkommer i de andra filmerna också.

Den första filmen hade inte några bra specialeffekter, men det märks att de har blivit betydligt bättre. Det är fortfarande tydligt att de är datagjorda, men de är mycket snyggare och ser mer livfulla ut.

Ni kan läsa min recension av boken HÄR.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...