8 mars 2017

Tv-serie: Seinfeld säsong 2

Handling

Jerry Seinfeld is a very successful stand-up comedian, mainly because the people around him offer an endless supply of great material. His best friend is George, a bald, whiny loser who craves the kind of success Jerry has, but is never willing to do what it takes to get it. Jerry's neighbor Kramer often barges into his apartment and imposes onto his life. In the second episode Jerry's former girlfriend Elaine comes back into his life, and the four of them are able to form a friendship together.

Säsong 2 hade 13 avsnitt och i huvudrollerna ses Jerry Seinfeld, Jason Alexander, Michael Richards och Julia Louis-Dreyfus.

Jag såg klart säsongen 14 februari.

Mina tankar
Den andra säsongen tycker jag är ännu bättre än den första, dels har man lärt känna karaktärerna och de utvecklas också vidare. Speciellt Kramer utvecklas och just nu hör han till en av mina favoriter, dels på grund av att han är något galen men också på grund av hur Richards spelar honom och den fysiska komiken. Stand-up-scenerna är också riktigt roliga, trots att de har långt över 20 år på nacken så håller många av skämten och man kan relatera till dem på något vis.

I och med att jag äger hela boxen så finns det också en hel del extramaterial och jag kan också se avsnitten i rätt ordning. I USA ändrade de ordningen hej vilt och visade avsnitten i fel ordning, vilket gjorde att man tappade litet av sammanhanget. Sen är det också kul att kunna se bloopers, de måste onekligen ha haft väldigt roligt när de spelade in, och att kunna höra skådespelarnas tankar kring vissa avsnitt och hur avsnitten influerades av erfarenheter ur verkliga livet. Sen tycker jag också det är rätt skönt att avsnitten är så pass fristående som de är, även fast en del saker återkommer under säsongens gång.

Redan i den andra säsongen finns det några riktigt bra scener som jag tycker är minnesvärda och jag är väldigt imponerad över skådespelarna. Seinfeld bygger till stora delar på dialog och det gäller för dem att hålla lågan uppe. Visst finns det inslag av mer fysisk komik där det bara ser roligt ut, men till största delen bygger det bara på samtal om vardagliga saker.

Säsongen sista avsnitt  handlar om att Jerry och Elaine blir tillsammans igen och det gjorde egentligen bara på grund av tv-bolagets krav och för att det då gick rykten om att serien skulle läggas ned. Kan inte påstå att det är mitt favoritavsnitt, även om den första scenen är hysteriskt rolig. Hela den romantiska relationen mellan de två karaktärerna kändes bara forcerad och det hade aldrig hintats om det tidigare.

Seinfeld är en riktig klassiker och den är mycket roligare än vad jag hade förväntat mig, trots att serien börjar vara så pass gammal känns den unik i sitt slag och den underhåller än.

Seinfeld säsong 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...