3 maj 2017

Tv-serie: Innan vi dör säsong 1

Handling
Hanna Svensson är en polis med hög moral och fasta principer. För två år sedan anhöll hon sin egen son Christian för knarklangning. Han har just avtjänat sitt straff men till Hannas stora sorg vill han inte längre veta av henne. När hennes kollega och älskare Sven försvinner upptäcks att han bedrivit en hemlig utredning om ett kriminellt MC-gäng. Bara Hanna vet att Sven har en infiltratör och hon tar över SMS-kontakten på Svens mobil. Hanna vet inte vem det är, bara att täcknamnet är "Inez". Snart inser Hanna vidden av utredningen. Ett brutalt och djävulskt iscensatt maktövertagande är på gång i den undre världen, och Inez är Hannas enda chans att förhindra det.

Den första säsongen hade 10 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Marie Richardson, Adam Pålsson och Alexej Manvelov. 

Mina tankar
Jag brukar ofta vara rätt skeptisk till svenska tv-serier, det är sällan jag tycker de blir riktigt bra, men här är i alla fall ett undantag. Jag såg inte Innan vi dör när det gick på tv, såg bara bitar av det då, men till slut bestämde jag mig för att ändå börja se serien från början. Det var ett bra beslut. 

Innan vi dör är ett spännande familjedrama som gradvis förvandlas till en thriller där allas liv står på spel. Manusförfattarna har gjort ett fantastiskt jobb med hela serien och varje scen och avsnitt känns nödvändigt för att föra handlingen vidare. Måste också hylla de tre skådespelarna som har huvudrollerna, speciellt Manvelov imponerar och porträtterar gangstern Davor på ett kusligt verkligt sätt med en blandning av kyla och värme. 

I början får man följa Hannas jakt på att ta reda på vem infiltratören är och hur de ska räkna ut vad den stora operationen handlar om. Jag vill inte avslöja alltför mycket om handlingen, det är allra bäst om man får upptäcka allt själv. Det är tvära vändningar och mot slutet inser man att ingenting är vad det såg ut att vara som. 

Jag hoppas verkligen på att det blir en fortsättning, slutet kändes väldigt öppet, och jag kan verkligen rekommendera Innan vi dör om man tycker draman eller thrillers. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...