15 juni 2017

Manglade dukar och vikta servetter

Titel: Manglade dukar och vikta servetter
Originalets titel: -
Författare: Ewa Klingberg
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 358 
Utgivningsår: 2017
Förlag: Historiska media
Utläst: 27/5

Handling
Utan att riktigt förstå hur det gick till så har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som nu är hennes ansvar. En av lägenheterna ska hon inreda till sig själv.

När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla hennes bostad med tidstypiska möbler vänds hennes liv upp och ned. Felicia tar tacksamt emot inredningshjälp från Jonathan, men vad varken Felicia eller Jonathan känner till är att en av möblerna döljer en gammal hemlighet … Denna hemlighet leder till Nanny, en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlskrona år 1851.

Ensamheten blir plötsligt ett virrvarr av nya bekantskaper, de gamla murriga väggarna får nytt liv och Felicias sårade hjärta tinar upp. Men hur ska hon hantera en kärlek som är omöjlig redan från början?


Mina tankar
Fick denna som en trevlig överraskning med posten och jag började läsa den med nästan en gång. På handlingen lät det verkligen som en bok för mig och för min del var nog den perfekta boken vid precis rätt tillfälle.

Manglade dukar och vikta servetter är riktigt härlig feelgood och ibland behöver man läsa sådana böcker också. Jag tycker stämningen i boken är så himla mysig, det är sympatiska karaktärer som känns som nära vänner och man får följa renoveringsarbetet och hur Felicias hem förvandlas i takt med henne själv. Jag är inte speciellt intresserad av renovering, men jag dras verkligen in i boken och jag tycker om den "småputtriga" stämningen och att läsa om möbler och människor som får nytt liv.

Även den historiska tråden är intressant och jag gillar hur man växelvis får följa Nanny och Felicia, karaktärer som ändå har en hel del gemensamt trots att det är över hundra år mellan dem. Jag hade inte heller förväntat mig den lilla twisten på slutet, det var en trevlig överraskning.

Manglade dukar och vikta servetter är en härlig feelgood och jag ser fram emot att läsa mer av Ewa Klingberg.

3 bra saker med boken: mysig, inredning och riktig feelgood

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

4 kommentarer:

  1. Tusen tack! Så roligt att du tycker om boken. Jag lägger upp länken till det här inlägget på min fb-sida (https://www.facebook.com/holavedsbrudar/). Hoppas att det är okej för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då det är helt ok! Fick min mamma att läsa den också, hon tyckte också den var bra :)

      Radera
  2. Den här har jag också i hyllan. Hoppas hinna läsa den snart!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...