8 juli 2017

Leona: Tärningen är kastad

Titel: Leona: tärningen är kastad
Originalets titel: -
Författare: Jenny Rogneby
Översättare: -
Serie: Leona #1
Antal sidor: 364
Utgivningsår: 2014
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utläst: 13/6

Handling
En sjuårig flicka går naken och blodig mitt på blanka förmiddagen in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få med sig ett miljonbelopp därifrån. Det osedvanliga rånet väcker snabbt stort uppseende. Den unga Leona Lindberg, brottsutredare vid Roteln för Grova Brott vid Citypolisen, får ärendet på sitt bord. Utredningen innehåller en rad märkliga omständigheter och spåren visar sig så småningom leda åt ett oväntat håll.

Leona är erkänd för sin yrkesskicklighet och samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider och ensamvarg som inte drar sig för att ta till ibland rent våghalsigt oortodoxa metoder om de helgar hennes syften. 


Mina tankar
Jag har hört talats om denna serie rätt så mycket i bokbloggsvärlden och redan när den kom ut så var jag intresserad av att läsa den. Dels så verkade den spännande och författaren är dessutom kriminolog och har jobbat som brottsutredare.

Jag blev inte ett dugg besviken. Leona känns som en thriller där man aldrig riktigt vet vad som kommer hända. Spänningen hålls vid liv ändå till slutet och den slutar med en ordentlig cliffhanger och jag vill läsa nästa bok redan nu. Det var smått beroendeframkallande att läsa boken och det var svårt att lägga ifrån sig den.

Jag vill inte skriva alltför mycket om handlingen, då det blir allra bäst om man själv läser boken utan att veta alltför mycket.

Leona är en väldigt intressant och originell karaktär och det är intressant att få följa utredningen ur hennes perspektiv. Hon gör saker på sitt eget sätt och vill inte bli styrd av andra. Hon är dessutom mamma till två barn, varav den ena är väldigt sjuk. Dock kan jag bli lite less på att så många poliser ska ha egna privata problem, men i Leonas fall känns det väldigt nytt och fräscht.

Själva fallet med den bankrånande flickan är spännande och det blir verkligen berörande när man får läsa ur flickans perspektiv.

Jag blev riktigt imponerad av Rognebys debut och jag ser fram emot att läsa fler böcker om Leona.

Leona: tärningen är kastad är ett hett boktips inför sommaren!

3 bra saker med boken: spännande, mycket intressanta karaktärer och thrillerkänsla

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...