7 september 2017

Hur man botar en feminist

Titel: Hur man botar en feminist
Originalets titel: -
Författare: Nanna Johansson
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 141
Utgivningsår: 2012
Förlag: Galago
Utläst: 1/8

Handling
Nanna Johansson gör sitt bästa för att passa in i det svenska samhället. Hon nätdejtar, skriver konstruktiva tips på Moderaternas hemsida och svarar på Platsbankens annonser, men hur hon än gör blir det fel. Frågan är om det är hon som borde förändras, eller det samhälle som anser att kvinnor behöver särskilda tjejpennor och att feminister botas med kuk.

I sin fjärde bok Hur man botar en feminist går Nanna Johansson, med ett virrvarr av serier, collage, nedriga photoshoppningar och bildmaterial rikligt illustrerat i paint till fullständigt respektlös attack mot näthatare, främlingsfientliga och ett allt mer tröttsamt patriarkat.


Mina tankar
Jag hade en period i år när jag läste flera seriealbum rätt så tätt inpå varandra och nu blev jag sugen på det igen, så då valde jag Hur man botar en feminist. Bara titeln känns rätt så provocerande, på ett bra sätt alltså.

Jag har sagt det förr och säger det igen, hur otroligt imponerad jag är över alla som är serietecknare och på bara några få bildrutor lyckas fånga samtiden så väl och denna bok gav mig verkligen flera saker att fundera på när det gäller könsrollerna i samhället. Det är modigt gjort av Nanna Johansson och flera gånger kommer jag på mig själv med att tänka, "Det är ju precis så det är" när hon på ett sinnrikt sätt lyckas belysa de samhällsproblem som vi har i Sverige.

Under läsningens gång skrattar jag också högt flera gånger åt hennes bildrutor och framförallt satiren och när hon ger sig in i politiken, så blir det väldigt roligt och träffande fast jag inte alls har något större intresse av just det ämnet.

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera Hur man botar en feminist och jag har också blivit nyfiken på hennes andra seriealbum.

3 bra saker med boken: feministisk, satiren, humorn

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är Stories from the city, RomeoandJuliet och Och dagarna går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...