16 september 2017

Slutet

Titel: Slutet
Originalets titel: Die Vernichteten (2014) 
Författare: Ursula Poznanski
Översättare: Sofia Lindelöf
Serie: Sveket #3
Antal sidor: 510
Utgivningsår: 2016
Förlag: Opal
Utläst: 9/8

Handling
Nu känner Ria till det smittsamma viruset som dödar så snabbt. Hon vet att det är tänkt att förinta sfärerna och deras invånare, som hämnd för alla de bortrövade barnen och för att skapa en ny framtid för ytterbefolkningen. En förfärlig plan. Det enda motgift som finns bevakas av Quirin, som vägrar tänka om. En dag är han spårlöst försvunnen, och Ria och hennes vänner har förlorat sin trygghet. Ria ger inte upp sitt sökande efter motgiftet, hon vill skydda både klanmedlemmars och sfärinvånares liv. Då får hon reda på något fullkomligt oväntat, något av ofattbar grymhet. Något som är större än allt som hon hittills har avslöjat.

Mina tankar
Insåg att när jag nu skulle läsa den tredje och avslutande delen i denna serie att det var drygt två år sedan jag läste den förra och det är klart att på den tiden så hinner man glömma en del. Tur nog så kom jag in i handlingen rätt snabbt, men jag kände att jag saknade vissa detaljer.

Jag är väldigt förtjust i den värld som Poznanski har skapat i sin trilogi och att det är så lätt att se alla miljöer framför sig, från sfären till de miljöer där primsen bor. En annan av bokens styrkor är karaktärerna, speciellt Ria.

De två första delarna tyckte jag var riktigt bra, men tyvärr tycker jag lite sämre om denna avslutande del. Slutet är absolut inte en dålig bok, men i mitt tycke håller den  inte samma klass som de två tidigare. Själva upplösningen på hela boken känns bara "meh" och "jaha" och jag blir inte speciellt imponerad över det. Dock uppskattar jag att det hela inte slutar i en utopi där allt är frid och fröjd, utan att det finns orosmoln och funderingar inför hur denna förändring kommer att påverka världen. Att jag inte blir så imponerad över avslutningen kan också ha att göra med att det var så länge sedan jag läste de tidigare delarna.

Själva boken är lättläst och spännande och jag kommer att läsa mer av Poznanski, men det blir då hennes fristående böcker för att skriva det kan hon.

3 bra saker med boken: lättläst, spännande, bra driv i berättelsen

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Sveket
Sammansvärjningen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...