5 september 2017

Veckans topplista v.36: London

Johannas deckarhörna håller i veckans topplista där vi varje vecka ska lista topp fem på ett givet tema.Den här veckan är temat London.

Från början tyckte jag inte att det lät som ett svårt tema, London är ju en stor stad och att komma på fem böcker som utspelar sig i London borde inte vara så svårt tänkte jag. Lyckades i alla fall komma på fem riktigt bra böcker som utspelar sig i Englands huvudstad.

Barnmorskan i East End av Jennifer Worth. Känns som att jag har tipsat väldigt mycket om denna bok och den visar upp Londons East end efter kriget och de insatser som bland annat barnmorskorna gjorde där.

Bridget Jones dagbok av Helen Fiedling. En klassiker vid det här laget.

Nu ser du mig av S.J. Bolton är den första delen om Lacey Flint där en Jack the Ripper-kopia börjar mörda kvinnor. Väldigt spännande!

Kvinnan på tåget av Paula Hawkins, en spännande psykologisk thriller med oväntade vändningar.

Rubinröd-serien av Kerstin Gier utspelar sig i alla fall delvis i London. Detta var en serie som jag sträckläste, fylld av kärlek, humor, spänning och tidsresor.

32 kommentarer:

  1. Jag tyckte att temat var mycket svårare än vad jag trodde, hehe. Bridget Jones glömde jag helt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är inte så lätt som man tror :)

      Radera
  2. Åh Rubinröd-serien ska jag läsa nu i höst tänkte jag! :)

    SvaraRadera
  3. Bridget hör definitivt hemma här, tänkte inte på henne! Och samma sak med tjejen på tåget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man ser andras svar kommer man på fler böcker som man hade kunnat ha med :)

      Radera
  4. Barnmorskan i East End är den enda jag läst av böckerna i din lista.

    SvaraRadera
  5. Hela serien av Bolton är spännande! :)

    SvaraRadera
  6. Bridget Jones har jag inte läst men älskar filmerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara sett den första filmen, men har tänkt se de andra också.

      Radera
  7. Kvinnan på tåget är ju klockren, tänkte inte ens på den.

    SvaraRadera
  8. Bridget Jones har jag sett som film; Bolton har jag läst. Barnmorskan i East End ser jag på TV. Kvinnan på tåget har jag läst. men Rubin - röd - serien känner jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera den serien, den innehåller lite allt möjligt :)

      Radera
  9. Bridget Jones funderade jag på och även Kvinnan på tåget men var liksom inte säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara svårare än man tror att komma på böcker till listan.

      Radera
  10. Åh, kvinnan på tåget glömde jag. Fy på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att göra det, går inte att komma ihåg allt.

      Radera
  11. Just ja, Kvinnan på tåget förstås!

    SvaraRadera
  12. Javisst Kvinnan på tåget ;) Bolton hör hemma på en sån här lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst en av Bolton men den gav mersmak

      Radera
  13. Filmerna om Bridget Jones har jag sett, liksom Kvinnan på tåget. Däremot har jag inte läst någon av böckerna på listan. Barnmorskan i East End skall jag snart ge en chans, men som teveserie, böckerna här hopar sig ändå, så jag måste beta av dem först ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns så många böcker man vill läsa! Kan rekommendera både bok och serie.

      Radera
  14. Kvinnan på tåget är kanske en bok man borde läsa :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...