4 oktober 2017

Den lilla bokhandeln i Paris

Titel: Den lilla bokhandeln i Paris
Originalets titel: Das Lavendelzimmer (2013)
Författare: Nina George
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Serie: -
Antal sidor: 318
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bazar
Utläst: 3/9

Handling
Monsieur Perdu kan ordinera den perfekta boken för ett brustet hjärta. Men kan han kurera sitt eget?

Monsieur Perdu kallar sig litterär apotekare. Från sin flytande pråm till bokhandel belägen på floden Seine ordinerar han romaner för alla livets motgångar. Genom att använda sin intuition finner han exakt den bok som läsaren behöver, och reparerar på detta sätt brustna själar och hjärtan. Den enda han inte verkar kunna kurera genom litteraturen är sig själv; han lider fortfarande av kval efter att hans stora kärlek försvann. Bakom sig lämnade hon endast ett brev, som han aldrig öppnade. 

Efter att Perdu slutligen förmått sig att läsa brevet lättar han ankar ch ger sig av på en resa till södra Frankrike i hopp om att komma över sin förlust. med sig har han en storsäljande och geniförklarad ung författare med skrivkramp samt en kärlekskrank italiensk kock, och längs Frankrikes floder reser Perdu, delar ut sin visdom och sina böcker, och visar hur den litterära världen kan ta den mänskliga själen på en resa för att hela sig själv. 


Mina tankar
Detta är en bok som jag har varit nyfiken på att läsa ända sedan den kom ut. Bara en bok med ordet bokhandeln i titeln och det fina omslaget får ju en att genast få höga förhoppningar på den. Jag fick tummen ur via Goodreads och en grupp där man paras ihop med en TBR Twin och där man ska läsa en bok som man gemensamt har på sin TBR och då valde vi denna.

Det tog ett tag för mig att komma in i boken, fast den var väldigt lättläst. Jag skulle tro att det var språket som gjorde det, jag tyckte det var omständigt och det blev lite för mycket av alla miljöskildringar. Samtidigt så för miljöskildringarna mig att vilja resa till Frankrike och upptäcka landskapet där.

Perdu, Max och den italienske kocken gillar jag mycket och att se hur deras vänskap växer fram på båten är också fint. Jag gillar Perdus resa längs med floden och hur han delar ut böcker längs vägen och visar vilken kraft litteraturen kan ha. Jag gillar speciellt Max och såklart katterna. Däremot har jag svårt för Perdus kärlek Manon, jag får ingen riktig känsla för henne och jag blir mest irriterad på henne.

Jag blev inte riktigt lika förtjust i Den lilla bokhandeln i Paris som jag trodde att jag skulle bli, vilket är tråkigt, men det är en fin berättelse.

3 bra saker med boken: litteraturens kraft, karaktärerna och resan.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Här kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som bloggat om boken är Bokföring enligt Monika, Västmanländskans bokblogg och C.R.M. Nilsson.

4 kommentarer:

  1. Jag håller helt med om språket. Och samtidigt är den ganska långsam, så jag la ner den efter att ha gett den 100 sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag kunde avbryta läsningen av en bok jag inte tycker om, men har jag ändå börjat på en bok så "måste" jag läsa ut den också :)

      Radera
  2. Hmm, denna finns på min TBR med, men nu verkar den inte så intressant, får se vad jag gör med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Största anledningen till varför jag inte tyckte den var så bra är nog att jag hade alldeles för höga förväntningar och att jag nog hade förväntat mig en annan typ av bok

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...