18 november 2017

Farewell to the East End

Titel: Farewell to the East End: The Last Days of the East End Midwives
Originalets titel: -
Författare: Jennifer Worth
Översättare: -
Serie: The Midwife Trilogy #3
Antal sidor: 336
Utgivningsår: 2009
Förlag: Phoenix
Utläst: 12/10

Handling
This final book in Jennifer Worth's memories of her time as a midwife in London's East end brings her story full circle. As always there are heartbreaking stories such as the family devastated by tuberculosis and a ship's woman who 'serviced' the entire crew, as well as plenty of humour and warmth such as the tale of two women who shared the same husband! Other stories cover backstreet abortions, the changing life of the docklands, infanticide, as well as the lives of the inhabitants of Nonnatus House.

Tankar om titel och omslag

En väldigt lång titel, men å andra sidan väldigt passande. Gillar omslaget och de två pojkarna.

Mina tankar om boken
Jag är ordentligt förtjust i både tv-serien och de två tidigare delarna av denna serie, men jag gruvade mig lite för att läsa denna avslutande del. Största anledningen är att den tredje inte har blivit översatt och jag var tvungen att läsa den på engelska. Det gick ändå över förväntan, men det tog ett  tag innan jag vande mig vid att läsa en del av dialogerna som är på cockney-dialekten och inte alls liknar den vanliga engelskan.

Den andra delen handlade inte så mycket om själva barnmorskearbetet, det har en större del i den här boken tillsammans med aborter och hur livet i East End förändrades. Jag blir riktigt imponerad över sköterskornas arbete, samtidigt som jag blir väldigt beklämd när man läser om hur levnadsvillkoren för de fattigare var. De bodde i trånga, utdömda hus och hade stora familjer och det tog många år innan de kunde flytta till godkända byggnader. Samma sak kände jag när jag läste om aborter och hur det var olagligt, utan särskilt tillstånd, till långt in på 60-talet. Att läsa om hur kvinnor var så desperata att de gick för att få dem utförda av icke-utbildade och hur många av dem som fick men för livet. Att dessutom tänka å¨att det inte är så hemskt länge sedan gör det hela ännu värre.

Det är som alltid lika intressant att få följa de människoöden som beskrivs i boken, och en del av dem dyker även upp i tv-serien. Jag mindes svagt historien om kvinnorna som hade samma man så jag var tvungen att sätta mig och se det avsnittet sen.

Man får följa olika typer av historier, både de mer glädjefyllda men även de mer sorgesamma. Att läsa om familjen som drabbas av tuberkulos är riktigt jobbigt och hur man på den tiden inte riktigt visste hur det skulle behandlas.

Jag gillar sättet som Worth berättar på, man får följa dels enskilda individer men även samhällsutvecklingen på den tiden och hur t.ex. p-pillret verkligen förändrade saker och ting för kvinnornas fördel. Desssutom är det skildrat med värme och humor.

Det sista kapitlet tyckte jag mycket om, samtidigt som det sorgligt också. Det handlade om hur livet blev för en del av barnmorskorna och nunnorna som verkade i East End och deras viktiga gärningar i ett område som inte hade de bästa förutsättningarna.

Jag kan varmt rekommendera The Midwife Trilogy till alla som är intresserade av kvinnohistoria och spännande människoöden. Och om ni inte vill läsa böckerna, kan ni i alla fall se tv-serien som baseras på dessa böcker.

3 bra saker med boken: människorna man får följa, berättarstilen och att den tar upp kvinnohistorien

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Barnmorskan i East End: en sann berättelse från 1950-talets London
Barnmorskan i East End del 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...