2 december 2017

Huset vid havet

Titel: Huset vid havet
Originalets titel: Face the Fire (2002)
Författare: Nora Roberts
Översättare: Klara Lindell
Serie: Three Sisters Island #3
Antal sidor: 350
Utgivningsår: 2017
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 20/10

Handling
Mia Devlin ved vad det innebär att älska med hela sitt hjärta – och att bli sviken av sin älskare. För många år sedan blev hon och Sam Logan passionerat förälskade, men han lämnade henne utan någon förklaring. Flera år senare kommer Sam tillbaka till ön, nu som ägare av dess enda hotell. Arg, sårad och förvirrad vägrar Mia erkänna att hon fortfarande har varma känslor för honom. Men så småningom behöver hon Sams hjälp för att bryta förbannelsen som vilar över ön och övervinna sin största utmaning någonsin.

Tankar om titel och omslag

Gillar typsnittet på texten och stranden, men tycker inte att kvinnan tillför så mycket. En någorlunda passande titel, men den känns lite för vanlig och svår att komma ihåg då det finns så många böcker som har liknande titlar.

Mina tankar om boken
Så skönt att få avsluta ytterligare en serie, nu mindes jag inte jättemycket från de föregående böckerna men man kom snabbt in i läsningen igen. Huset vid havet är lättläst och underhållande, men i mitt tycke hör dessa inte till hennes bästa böcker.

Mitt problem med de två tidigare delarna och även denna är magi-delen. Det är inte speciellt trovärdigt gjort och deras ramsor känns ganska löjliga. Min upplevelse magin är  att det är något som ett litet barn har kommit på.

Däremot är de delar som inte berör magin väldigt bra gjorda. Jag tycker om att läsa om vänskapen mellan alla tjejerna och det finns gott om humor i dialogerna också som lockar mig att dra på smilbanden. Mias relation till Sam är intressant att läsa om, men jag tycker också att det blev lite väl mycket velande mot slutet.

Jag gillar också att läsa om ö-livet och Mias butik, det låter så himla mysigt och pittoreskt och jag önskar att ön fanns i verkligheten.

Huset vid havet är bra underhållning för stunden, men Nora Roberts har skrivit bättre böcker tidigare.

3 bra saker med boken: lättläst, dialogerna och vänskapen

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Blå dahlia
Den lyckligaste dagen
Doft av rosor
En förtrollad ö
Förföljd av det förflutna
Månskensstranden
Nyårskyssen
Pojkvännen
Som en drömbild
Värdshuset
Ögonblick att minnas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...