30 december 2017

Jag är ju så jävla easy-going

Titel: Jag är ju så jävla easy going
Originalets titel: -
Författare: Jenny Jägerfeld
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 287
Utgivningsår: 2013
Förlag: Gilla böcker
Utläst: 3/12

Handling
Joannas hjärna är ett nöjesfält vid högsäsong, ett analogt twitter. Man kan också kalla det för adhd, och så länge hon äter sin medicin så är det inget större problem. I alla fall inte jämfört med att ha en mamma som förgäves försöker skriva en ny roman, och en pappa som apatiskt sitter framför teven. Och inte jämfört med att inte ha råd med ny medicin. Och därför lura en knarklangare på pengar. Och bli påkommen och mordhotad. Vilket inte är någonting alls, jämfört med att vara kär. I Audrey.

Tankar om titel och omslag

En titel som väcker uppmärksamhet är det i alla fall och jag gillar omslaget också.

Mina tankar om boken
Jenny Jägerfeld är en författare som jag varit nyfiken på väldigt länge och jag har alltid trott att hennes böcker skulle passa mig bra. Jag hade inte fel.

Man kommer direkt in i boken och jag fastnar verkligen för språket. Det är lättläst och hon lyckas också beskriva känslor riktigt bra och jag gillar alla liknelserna. Här och var smyger det sig också in en del engelska ord, men det är inget som stör läsning och det känns naturligt.

Något som jag reagerade på under läsningens gång är att språket bitvis är ganska grovt, och det är väldigt grovt för att vara en ungdomsbok. Det är inte något som stör mig egentligen, men kan kanske vara bra att veta om.

Huvudkaraktären Joanna har adhd, och jag uppskattar alltid att läsa om huvudpersoner som har någon form av problem som gör att de kan ha svårare för en del saker. Jag vet inte hur realistiskt det beskrivs, men det är beskrivet på ett sådant sätt att det är lätt att leva sig in i.

Jag gillade verkligen Jag är ju så jävla easy-going och sättet som boken är skriven på. Det är korta kapitel och ett högt tempo. Att boken handlar om tuffa och svåra saker är det ingen tvekan om, men den är så bra skriven och jag gillar speciellt att läsa om Joannas vänskap med sina andra vänner, om Audrey och hur hon handskas med pappans depression.

Detta var första boken jag läste av Jägerfeld och jag kommer definitivt att läsa fler.

3 bra saker med boken: lättläst, språket och karaktärerna

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som skrivit om boken är RomeoandJuliet,Fröken Christina och Enligt O.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...