20 december 2017

Kretsen

Titel: Kretsen
Originalets titel: The Raven Boys (2012) 
Författare: Maggie Stiefvater
Översättare: Carina Jansson
Serie: The Raven Cycle #1
Antal sidor: 318
Utgivningsår: 2014
Förlag: Ponto pocket
Utläst: 19/11

Handling
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.

Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar.

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.

Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också.


Tankar om titel och omslag

Gillar typsnittet  och fågeln på omslaget. Jag förstår titeln, samtidigt som jag tycker den känns lite tråkig. Originaltiteln är bättre.

Mina tankar om boken
Jag har i princip bara läst idel hyllningsord om Kretsen, både på bloggar och på Booktube. Därför var nog mina förväntningar lite för höga, men att det är en bra bok kan jag inte förneka.

Det tog ett tag för mig att komma in i boken, det var rätt så många karaktärer som introducerades väldigt fort och det tog också ett tag att vänja sig vid språket. För att vara en ungdomsbok har den ett väldigt rikt språk och det krävs att man hänger med i handlingen.

Det jag föll för i Kretsen var handlingen och all mystik. Det gäller inte bara Blues spådom eller jakten på den begravda kungen utan också själva stämningen i boken. Miljöerna är väldigt skickligt gjorda och gör att jag dras med i berättelsen. Karaktärerna är intressanta, men det känns som man vet väldigt lite om deras bakgrund och det antyds hela tiden saker. Jag hoppas man får veta mer om deras bakgrund längre in i serien.

Boken bjuder hela tiden på oväntade vändningar, vilket gjorde att när man väl läste var det svårt att sluta. Innan jag började jag läsa boken trodde jag också att det hela skulle kretsa kring Blues kärleksval, men till min stora glädje handlade det inte alls så mycket om den i den här boken.

Kretsen var en spännande och mystisk första del i en serie, och det ska bli intressant att läsa de andra delarna.

3 bra saker med boken: de oväntade händelserna, mystiken och magin.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

Andra som bloggat om boken är t.ex. Boktycke, Zellys bokhylla och Bokhuset.

4 kommentarer:

  1. Gillade den när jag läste den men har inte kommit mig för att fortsätta med serien och nu kommer det nog aldrig hända, det har gått för lång tid och finns för många andra olästa böcker här hemma!

    SvaraRadera
  2. ELLER HUR är titeln mycket tråkigare på svenska!? Blir så pepp varje gång någon snackar om den på engelska på booktube sen ser jag den i min hylla o ba nääää den ser tråkig ut. Jag tänker läsa den under 2018 för tror att jag kommer att gilla den men titeln är fasen ingen vinst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du tycker om den! Kul att jag inte är den enda som reagerar på titeln :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...