11 januari 2018

Återstoden av dagen

Titel: Återstoden av dagen 
Originalets titel: The Remains of the Day (1989)
Författare: Kazuo Ishiguro
Översättare: Annika Preis
Serie: -
Antal sidor: 258
Utgivningsår: 1995
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utläst: 10/12

Handling
Romanen om mönsterbutlern Stevens som ger sig iväg i sin husbondes bil på sitt livs första semester har blivit en modern klassiker. Författaren låter med ojämförlig mästerlighet den korrekte butlern ta läsaren med på en resa genom den engelska landsbygden 1956. Och genom sina egna minnen. Återstoden av dagen är en sorglig och humoristisk betraktelse över den vanliga människans demokratiska ansvar och en skarpsinnig och ironisk berättelse om missriktad idealism. 

Tankar om titel och omslag

Jag fick tag på ett äldre exemplar av boken, de nya omslaget är betydligt snyggare. Sen så brukar jag sällan tycka om filmomslag. Titeln känns passande till boken, lågmäld.

Mina tankar om boken
Tidigare var jag från början mest intresserad av att läsa Never let me go, men när Återstoden av dagen skulle diskuteras i en bokcirkel på Facebook och då valde jag att läsa den istället. Jag visste inte så mycket om handlingen och hade inte heller några speciella förväntningar på boken och jag njöt av att upptäcka den.

Det är en lågmäld och fin berättelse, fast jag i början hade lite svårt för att komma in i den då jag tyckte den var lite för händelselös men när man väl kom in i boken så tänkte jag inte på det längre. Istället blev jag hänförd av berättelsen och sveptes med till 50-talets England.

Jag får också lite Downton Abbey-känslor av denna bok, tycker att Stevens har vissa likheter med Carson och det är också han jag ser i mitt huvud när jag föreställer mig karaktären.

Jag tyckte om att läsa både om Stevens resa genom England, men allra bäst tyckte jag om att läsa om hans arbete på Darlington Hall och om Miss Kenton. Jag gillar verkligen skildringen av godset och om de möten som sker där, och hur mycket av det som jag tycker om med boken finns mellan raderna.

Jag tycker också att Återstoden av dagen känns lite sorglig och vemodig, Stevens som rannsakar sitt arbete under Darlington och alla "tänk om" och funderingar om han hade gjort andra val och hur hans liv hade kunnat se ut. Han satte alltid arbetet i främsta rummet på bekostnad av annat.

Jag tyckte också mycket om att läsa om hans relation till miss Kenton. Den är melankolisk och lite sorglig, och även jag funderar på hur hans liv hade kunnat se ut om han hade gjort andra val.

Det var en tankeväckande bok och jag tror att det är en bok som jag kommer komma ihåg länge och fundera över.

Återstoden av dagen var en trevlig överraskning och jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer av honom i framtiden.

3 bra saker med boken: lågmäld, den historiska miljön och vemodig

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är bl.a. Stories from the city och Endast e-böcker.

Här kan ni läsa en smakebit ur boken.

2 kommentarer:

  1. Ska försöka komma ihåg att plocka med den här på min TBR för februari :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Ska bli intressant att höra vad du tycker om den.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...