4 januari 2018

Enkät om bokåret 2017

För att sammanfatta bokåret 2017 tänkte jag återanvända denna enkät från tidigare år som har sitt ursprung hos Bokföring enligt Monika.

Jag ska försöka att variera mina svar lite grann, men chansen är stor att en del böcker kommer återkomma flera gånger. Och att jag kommer ha svårt att begränsa mig.

Hur många böcker läste du?
84 stycken blev det.

Och hur många sidor blev det totalt?
28 328 sidor

Vilken var den bästa bok du läste?
Tycker det är så svårt  när man bara kan välja en, jag har ju läst så många bra böcker i år. Om jag bara måste välja en så blir det nog En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie.

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
Jag trodde verkligen att jag skulle älska Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George, men den blev tyvärr en besvikelse. Hade för höga förväntningar och boken var inte alls som jag trodde den skulle vara.

Mest överraskande på ett positivt sätt?
Så många böcker som överraskade mig, men största förvåningen var nog att jag läste två prisbelönta böcker och verkligen tyckte om dem. De jag tänker på är De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru och Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro.

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?
Tårar i havet av Ruta Sepetys.

Bästa bokserien du upptäckte?
Jag har ju bara påbörjat en massa serier, men de som har störst potential är Leona (Rogneby) och så Fyra dagar i Kabul (Tell).

Nya favoritförfattare som du upptäckte?
Många! Bland annat Jenny Colgan, Leigh Bardugo, Ruta Sepetys, Liane Moriarty, Christoffer Carlsson och Chimamanda Ngozi Adichie. Listan kan göras ännu längre...

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?
Alla böckerna om Barnmorskan i East End av Jennifer Worth.

Mest spännande bladvändare?
Fyra dagar i Kabul av Anna Tell.

Bästa skräckisen?
Har inte läst några böcker som klassas som skräck, men De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru var väldigt otäck.

Den sorgligaste boken?
Tårar i havet av Anna Tell.

Den roligaste boken?
Rosie Potters lyckliga liv efter detta (Winter) var en enda skrattfest.

Den mest hypade boken?
Hela Twilight-serien, som inte föll mig i smaken.

Bästa ungdomsbok?
Måste svara samma sak som tidigare, Tårar i havet.

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?
Allt eller inget av Simona Ahrnstedt.

Mest minnesvärda karaktär?
Steffi från En ö i havet (Thor).

Vackrast skrivna bok som du har läst?
Två böcker toppar den listan, De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (Anyuru) och Tiden är inte än (Elin Boardy.)

En bok som gjorde starkt intryck på dig?
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie.

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
Guernseys litteratur-och potatisskalpajssällskap (Schaffer)

Kortaste boken du läst?
Hotellmysteriet av Martin Widmark med 75 sidor.

Längsta boken du läst?
Winter av Marissa Meyer med 827 sidor.

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?
Simona Ahrnstedts Allt eller inget, utan tvekan.

Har du sett filmatiseringarna  av någon av böckerna du läst 2017?
Har inte sett så många filmatiseringar av böcker jag läst, förutom Harry Potter. Och så miniserien Big Little Lies.

Bästa bok du läst endast för att du fick tips av någon annan?
Hmm, är inte så ofta jag blir tipsad om böcker IRL, det är snarare så att jag är den som tipsar. Via bloggar fick jag i alla fall upp ögonen för Stora små lögner.

Favoritrecension du skrev?
Jag tycker speciellt bra om recensionerna av de böcker som är årets favoriter, men en som jag tycker om lite extra är En halv gul sol och Stora små lögner.

Mest populära inlägget på din blogg?
Jag litar inte på Bloggers statistik, men enligt den så är det min recension av Allt eller inget (Ahrnstedt)

En bok du inte läste 2017 som du kommer prioritera 2018?
Fanns massor av böcker jag hade önskat att jag hade hunnit med, men en bok som jag kommer att prioritera är Björnstad av Fredrik Backman.

En bok du ser fram emot?
Har dålig koll på kommande utgivning, men en förhoppningsvis ny bok av Simona Ahrnstedt ser jag allt fram emot.

2 kommentarer:

  1. Björnstad är så bra :) Lite avundsjuk på att du har den framför dig :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...