20 januari 2018

Idag är allt

Titel: Idag är allt
Originalets titel: The Sun Is  Also a Star (2016) 
Författare: Nicola Yoon
Översättare: Ylva Stålmarck
Serie: -
Antal sidor: 334
Utgivningsår: 2017
Förlag: Bonnier Carlsén
Utläst: 31/12

Handling

Tankar om titel och omslag

Jag gillar det svenska omslaget och speciellt de små teckningarna på det mot den gula botten. Titeln funkar, men som många andra gånger föredrar jag originalet.

Mina tankar om boken
Jag gick med i en grupp på Goodreads där man skulle läsa varandras favoritböcker och då skulle jag få läsa denna. Det var dessutom en bok som jag själv varit nyfiken på ett tag, men aldrig riktigt kommit till skott.

Idag är allt är en fin berättelse om kärlek mellan två ungdomar från helt olika kulturer som möts och blir vänner. Jag gillar verkligen både Daniel och Natasha, och jag tyckte om att man fick följa dem växelvis i var sitt kapitel. I den här  boken är föräldrarna högst närvarande, något som de sällan brukar bara i YA. Jag gillar sättet som kulturkrockar, samhällets och hur föräldrars förväntningar på sina barn tas upp.

Det som fångar mig mest är sättet hur den är skriven på, med korta lättlästa kapitel ur olika personers perspektiv. Daniel och Natasha står för majoriteten av dem, men ibland får man också något kapitel från de personer de möter som jag verkligen uppskattar.

Kärlekshistorien tar för mig en oväntad vändning, tycker det är sällan man stöter på det i YA, och jag tycker om att hela inte är rosenskimrande utan att det finns problem för deras relation. Slutet förvånade mig verkligen, även om det i efterhand känns väldigt passande.

Idag är allt blir en intensiv berättelse i och med att den  utspelar sig under en enda dag, något som ibland gör att jag tycker tempot blir lite för snabbt. Jag tyckte verkligen om den här boken och är nyfiken på att läsa mer av författaren.

3 bra saker med boken: lättläst, språket och karaktärerna

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är En blogg för  bokugglor, Nellons bokblogg och Tickmicks bokblogg.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också den här boken! Fast har fortfarande inte bestämt mig för vad jag tyckte om slutet. Det känns lite overkligt på något sätt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...