27 januari 2018

Konsten att höra hjärtslag

Titel: Konsten att höra hjärtslag
Originalets titel: Das Herzenhören (2002)
Författare: Jan-Philipp Sendker
Översättare: Lena Torndahl
Serie: The Art of Hearing Heartbeats #1
Antal sidor: 334
Utgivningsår: 2014
Förlag: Forum
Utläst: 14/1

Handling
Tin Win är framgångsrik advokat i New York. Han kommer ursprungligen från Burma men hans amerikanska familj, hustru och två barn, vet nästan ingenting om hans uppväxt och bakgrund.

En dag strax efter att dottern Julia avlagt sin juridikexamen försvinner han utan ett ord. Familjen tvingas till slut acceptera att spåren slutar i Bangkok. Fyra år senare hittar Julia ett fyrtio år gammalt kärleksbrev som hennes far skrivit till en okänd kvinna i en by i Burma.

Hos Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. När Julia kommer till den lilla byn bland bergen hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus lär hon känna en man som berättar en märklig historia om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna, om det som står skrivet i stjärnorna och om kärlek som övervinner allt.


Tankar om titel och omslag

Gillar verkligen omslaget, det för genast mina tankar till Asien. Gillar också den lite filosofiska och vackra titeln.

Mina tankar om boken
En kompis har länge tipsat mig om att jag ska läsa denna bok, och nu äntligen har jag gjort det. För mig var Konsten att höra hjärtslag en riktig överraskning och jag blev total hänförd av berättelsen. Jag tror också att det är till  bokens fördel att man inte vet så mycket om boken innan man läser.

Jag fångades redan av de första sidorna, det är en speciell stämning i boken och miljön är dessutom fantastiskt tecknad. Det är lätt att se naturen framför sig och man fångas också av språket i boken, som är lättläst och medryckande.

Det är dock karaktärerna som gör boken. I den här boken får man följa hur Julia börjar se sin far på ett nytt sätt när hon får reda på hans historia, som är minst sagt fascinerande. Att få höra berättelsen om Tin Win och Mi Mi är så vacker och jag njuter verkligen av att läsa boken.

För mig är det också ovanligt att läsa böcker som utspelar sig i Asien, det är en exotisk och främmande miljö och jag inbillar mig också att sättet som boken är skriven på påminner om berättartraditioner som vi i västvärlden inte har.

Konsten att höra hjärtslag är en vacker och gripande roman om kärlek och jag ser fram emot att läsa mer av Sendker.

3 bra saker med boken: språket, miljön och karaktärerna

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som bloggat om boken är Lottens bokblogg, Zellys bokhylla och Mest Lenas godsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...