13 januari 2018

Medan mörkret faller

Titel: Medan mörkret faller
Originalets titel: -
Författare: Anna Lihammer
Översättare: -
Serie: Carl Hell #1
Antal sidor: 336
Utgivningsår: 2014
Förlag: Historiska media
Utläst: 27/12

Handling
Mörkret faller över Europa år 1934. Nazisterna har tagit makten i Tyskland och många är på flykt. Hemma i Sverige fattas beslut om sterilisering av »sinnesslöa«. I Uppsala hittas en högt uppsatt akademiker bestialiskt mördad i Anatomiska institutionens källare.

Den egensinniga kriminalkommissarien Carl Hell blir utsedd att utreda mordet, och till sin hjälp har han polissyster Maria Gustavsson. De två kastas in i samhällets finrum där tvivelaktiga åsikter och inhuman forskning är en del av vardagen. Snart sker ytterligare ett mord och jakten på mördaren blir alltmer desperat.


Tankar om titel och omslag

En mångtydig titel som jag genast blev förtjust i, fångar stämningen bra i boken. Omslaget är riktigt obehagligt, men snyggt!

Mina tankar om boken
Anna Lihammers böcker har jag varit nyfiken på ett bra tag, den historiska deckarmiljön har lockat mig och äntligen kom jag mig för att läsa den.

Det första som jag fångas av är miljön, det är så lätt att se allting framför sig! Sedan tycker jag också att hon beskriver den historiska miljön så bra, ett samhälle där nazismen växer sig allt starkare och hur farligt det är att avvika från normen. Mest skrämmande är det nog hur det finns så tydliga paralleller till vårt samhälle idag. Jag uppskattade också att få läsa om behandlingen av psykiskt sjuka personer och hur t.ex. steriliseringslagen trädde i kraft.

I Medan mörkret faller är det brotten som står i fokus på bekostnad att man inte lär känna poliserna så bra. Både Hell och Gustavsson är intressanta karaktärer som går emot en hel del normer och jag vill gärna läsa mer om deras liv. Jag hoppas man får veta mer om deras bakgrunder längre fram i serien.

Det var riktigt intressant att få följa brottsutredningen där de inte kan förlita sig på de resurser och hjälpmedel som finns idag. Sedan var det inte heller förutsägbart och upplösningen var riktigt spännande. Dock var det väldigt många namn att hålla rätt på.

Jag brukar inte bli så påverkad när jag läser, men en del beskrivningar av behandlingar och liknande fick mig att må illa, då det var ganska magstarkt.

Jag gillade verkligen Medan mörkret faller och jag ser fram emot att läsa fler delar i denna serie.

3 bra saker med boken: den historiska miljön, brottets upplösning och huvudkaraktärerna.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Författaren ingår i min Boktolva.

Här kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som bloggat om boken är Johannas deckarhörna, Lottens bokblogg och Västmanländskans bokblogg.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att Anna Lihammers deckare är fantastiskt bra. Kul att du också gillar dem. Minns inte om jag bloggat om dem än, men i så fall ligger recensionerna på min hemsida som tyvärr ligger nere just nu. Förresten skulle jag nog ge mer än 3/5 själv, men smaken är ju olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag velade lite i betyget, men det är en stark 3:a :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...