16 januari 2018

Veckans topplista v.3: Vinterkänsla

Johannas deckarhörna håller i veckans topplista där vi varje vecka ska lista topp fem på ett givet tema.Den här veckan är temat vinterkänsla, som t.ex. omslag eller handling.

Från början tyckte jag inte att detta lät så svårt, men att försöka hitta fem böcker med temat vinter var inte så lätt.

1. Let it snow, en vintrig och julig novellsamling där bland annat John Green medverkar. Den är riktigt mysig och de tre novellerna hänger också ihop på ett snyggt sätt.

2. Dash & Lily's Book of Dares av Rachel Cohn och David Levithan utspelar sig vid jul i New York. Författarna växelskriver kapitlen och det är en riktigt mysig berättelse.

3. Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie, en läsvärd klassiker. Det som gav mest vinterkänsla är såklart att de är insnöade på tåget.

4. I vargavinterns land av Cecilia Ekbäck är en historisk roman och skildrar en väldig kall och eländig miljö.

5. I vargars följe Stef Penney. En gammal favoritbok för mig som utspelar sig i Kanada kring 1800-talet.

25 kommentarer:

  1. Har läst 3 och 5, nr 4 väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du spännande läsning framför dig!

      Radera
  2. Agatha Christie och Stef Penney har jag åtminstone läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, Christie är ju en riktig klassiker :)

      Radera
  3. Har också läst Stef Penney och minns att jag gillade. Den där Let it Snow dyker upp på mångas listor - det får kanske bli en framtida julläsningsbok för mig.

    SvaraRadera
  4. Orientexpressen - jag undrar om man ska se den nya bioversionen? I sanningens namn är jag osäker på om jag verkligen läst boken ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett någon filmatisering av Orientexpressen än, är väldigt sugen på att göra det.

      Radera
  5. Av dessa läst Christies bok (vill såklart se nya filmen oxå!) och I vargars följe.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Tycker det är roligt när det dyker upp olika böcker på listorna, så att det inte är samma hela tiden.

      Radera
  7. Alla böcker i din lista skall jag läsa så småningom.

    SvaraRadera
  8. Dash & Lily's Book of Dares tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
  9. Mordet på Orientexpressen har jag både läst och sett, men det var så längesedan att jag knappt minns något. Förutom mördaren :)

    SvaraRadera
  10. I vargars följe blir jag lite extra nyfiken på ;)

    SvaraRadera
  11. Många bra böcker på din lista. Vill väldigt gärna se den nya filmen om Orientexpressen.

    SvaraRadera
  12. Stef Pennys bok började jag på men gav faktiskt upp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd, för mig är den en stor favorit.

      Radera
  13. Jag har läst Cecilia Ekbäcks andra del i serien om Svartåsen; Midnattssolens timme, och tyckte väldigt mycket om den. När tredje delen kommer måste jag absolut läsa den också och kanske skulle jag läsa första delen också, även om de är fristående från varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte själv att den första delen var betydligt bättre än den andra.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...