12 maj 2018

Alla borde vara feminister

Titel: Alla borde vara feminister
Originalets titel: We Should All Be Feminists (2014)
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Översättare: Niclas Hval
Serie: -
Antal sidor: 61
Utgivningsår: 2015
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 1/5

Handling
Första gången Chimamanda Ngozi Adichie blir kallad feminist är hon fjorton år. "Det var inte någon komplimang. Det hörde jag på tonen - det var en ton som hade passat ett yttrande som: 'Du är ju för terrorism.'"

Chimamanda bestämmer sig för att göra ordet till sitt. Alla borde vara feminister är hennes personliga och inspirerande upprop för feminism som angår oss alla och som lyfter blicken ut mot världen. Texten är från början ett bejublat TED-talk som setts av över två miljoner människor på Youtube, och som samplats av Beyoncé i låten "***Flawless".


Tankar om titel och omslag

Inget speciellt med omslaget, ibland kan det enklaste vare nog så snyggt. Tänkvärd titel.

Mina tankar om boken
Jag har läst och älskat En halv gul sol och jag tyckte även bra om hennes novellsamling Det där som nästan kväver dig. Alla borde vara feminister är en helt annan typ av liten bok, men den är minst lika läsvärd.

Jag har inte sett hennes TED-Talk som är föregångaren till boken, men kommer länka det här nedan efter recensionen. Jag tycker det är intressant hur Chimamanda Ngozi Adichie tolkar temat och hur man känner igen sig. Hon tar också upp hur den "typiska" feministen ser ut och den problematik som finns i samhället och hur man ska kunna få bukt med det. Genom ett antal anekdoter från författaren så får man också en stor inblick i hur framförallt samhället ser ut och ojämlikheten mellan könen.

Som vanligt så är det också en ren fröjd att läsa, jag har alltid varit fascinerad av hennes språk. Det är så lätt att läsa och vackert, samtidigt som det rymmer så  mycket.

Boken, om man nu kan kalla den för en bok, har bara omkring 60 sidor och går oerhört fort att läsa. Jag är imponerad över hur Adichie på så pass få sidor kan väcka så  mycket funderingar och tankar hos mig. Alla skulle må bra av att läsa Alla borde vara feminister.

3 bra saker med boken: språket, feminismen, engagerande

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
En halv gul sol
Det där som nästan kväver dig

Andra som bloggat om boken är Eli läser och skriver, Jag och mina böcker och Feministbiblioteket.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...