12 mars 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 33-34

Titel: Nattens demon
Originalets titel: Nattens demon (1987)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #33
Antal sidor: 252
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 20/2

Första meningen: "Midnatt i gamla Gråstensholms socken."







Handling
Han var Tamlin, nattens demon, sänd av Tengel den onde för att spionera på Isfolket. Han uppsökte dem i deras mardrömmar och luskade reda på deras planer för framtiden. Men Tamlin hade inte räknat med unga Vanja, som till och med efter Isfolkets mått hade mycket specielle gåvor. För även om Tamlin var osynlig för alla andra, kunde Vanja se honom - och förälska sig i honom.

Mina åsikter
Denna hänger väldigt mycket ihop med den tidigare delen och flera av händelserna går in litet grann i varandra. Jag tyckte bra om Hunger, främst för att jag gillade miljön den utspelades i. Nattens demon tycker jag inte är lika bra, jag tycker nästan det blev lite för otroligt och det  var väldigt mycket övernaturligt som jag kände mig lite tveksam till.

Betyg: 2/5
_________________________________________________________________________________
Titel: Kvinnan på stranden
Originalets titel: Kvinnen på stranden (1987)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #35
Antal sidor: 252
Utgivningsår: 2012
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 28/2

Första meningen: "Många faror lurade på Isfolket".






Handling
André Brink var utsedd till att finna Isfolkets drabbade i sin generation. Jakten förde honom till Trondheim, där en olycklig kvinna fått ett dödfött, starkt missbildat barn. Kunde Isfolket ha andra ättlingar än de han kände till? André fann kvinnosaksförespråkaren Mali och den hjälpsamma Nette, och spåren ledde de tre till Sverige. Där väntande en ofattbar ondska på sin gruvliga hämnd ...

Mina åsikter
Denna bok tycker jag faktiskt är riktigt bra, den var spännande att se hur de tre vännerna listade ut vad som hade hänt. Själva sägnen i boken tyckte jag om. Dessutom tyckte jag om karaktärerna. Denna var betydligt bättre än den förra boken.

Betyg: 3/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 23-24
Sagan om Isfoket bok 25-26
Sagan om Isfolket bok 27-28
Sagan om Isfolket bok 29-30
Sagan om Isfolket bok 31-32

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...