6 april 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 35-36

Titel: Vandring i mörkret
Originalets titel: Vandring i mørket  (1987)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #35
Antal sidor: 254
Utgivningsår: 2012
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 8/3

Första meningen: "Deras steg rasslade svagt, där de tog sig fram över gångarnas småsten".




Handling
I Marimas i Spanien satt en amatörkompositör och experimenterade med trollstämd musik. Han slutförde aldrig verket, men bara tonerna var nog för att få den onde Tengel att röra på sig. I all hast blev Vetle sänd av Isfolket för att förstöra noterna innan en katastrof skulle kunna inträffa. Men Tengel hade mäktiga medhjälpare och en av de allra värsta var redan på väg för att stoppa Vetle ...

Mina åsikter
Denna var faktiskt riktigt spännande, även om den kanske inte var speciellt trovärdig. Den var verkligen fylld av äventyr. Det känns verkligen att man börjar närma sig början på slutet. Jag gillade att den utspelade sig i första världskrigets skugga.

Betyg: 3/5

_________________________________________________________________________________

Titel: Trollmåne
Originalets titel: Trollmåne (1987)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #36
Antal sidor: 250
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 28/3

Första meningen: "Mörkret hade fallit för snabbt, det hade överraskat honom".

Handling
Christa Lind var utvald till att föda Isfolkets alldeles specielle barn, som med tiden skulle ta upp kampen mot Tengel den onde. Christas styvfar ville att hon skulle gifta sig med den kristne änkemannen Abel. Men han var dubbelt så gammal som Christa och hade dessutom sju söner. Då gick hennes tankar till den fattiga torparsonen Lindelo, över vilken det vilade en förunderlig mystik.

Mina åsikter
Nu är det några veckor sedan jag läste en bok om Isfolket, det beror väldigt mycket på att det har varit fullt upp med praktiken och annat som måste göras på helgerna. Trollmåne är en helt okej bok och jag gillar huvudpersonen Christa, det kanske har att göra med att jag tycker hon är lite småbarnslig och det uppstår ibland lite roliga situationer då. Något som jag verkligen gillar med Sandemos böcker är att hur hon skildrar naturen på ett väldigt levande sätt.

Betyg: 3/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 23-24
Sagan om Isfoket bok 25-26
Sagan om Isfolket bok 27-28
Sagan om Isfolket bok 29-30
Sagan om Isfolket bok 31-32
Sagan om Isfolket bok 33-34

2 kommentarer:

  1. Jag har påbörjat serien flera gånger, men aldrig slutfört den. Tror jag läste närmare 30 böcker den gången jag kom längst. Kanske dags att ta tag i utmaningen igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också ha problem med att avsluta serier, blir lätt att man glömmer av de kite. Det finns ju så många andra böcker man vill läsa :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...